<< Terug naar vliegveld Twente

Bombardement op vliegveld Twente
24 maart 1945

Bommenwerpers boven vliegveld EnschedeOp 24 maart 1945 start voor de geallieerden operatie Varsity. Twee luchtlandingsdivisies landen aan de overkant van de Rijn waarbij ze de weg proberen vrij te maken voor een grootscheepse landing met stormboten. Die dag vliegen bijna alle groepen zware bommenwerpers van de amerikaanse luchtmacht 2 missies. In de ochtend wordt er een missie gevlogen ter directe ondersteuning van de opmars over de Rijn en in de middag worden er diverse missies gevlogen om Duitse vliegvelden te bestoken die in de buurt van het landingsgebied zijn gelegen. Vliegveld Twente is een van deze vliegvelden. Het vliegveld wordt die middag door 152 Amerikaanse B-17 bommenwerpers gebombardeerd. Bij de aanval wordt het vliegveld grotendeels verwoest.


Bommenwerpers van de volgende groepen doen mee aan de missie:

1e BG 13 B-17's
92e BG aantal onbekend
303e BG 43 B-17's
305e BG aantal onbekend
306e BG 13 B-17's
379e BG aantal onbekend (mission 310)
381e BG 12 B-17's
384e BG 13 B-17's (mission 298)
398e BG 11 B-17's
401e BG 12 B-17's
457e BG 12 B-17's
Totaal 153 waarvan 152 doel bereiken

Oorlogsdagboek 534e Bom Squadron - 381st Bom Groep

" De tweede missie van de dag werd door onze bemanningen uitgevoerd met als doel het vliegveld Twente/Enschede in Nederland. Er waren geen vijandelijke jachtvliegtuigen om ons tegen te houden en er was weinig luchtafweer. Het luchtafweer dat er was was wel goed gericht en hardnekkig. Slechts drie vliegtuigen van onze groep namen deel aan de formatie boven het doelwit. Deze vliegtuigen werden bestuurd door de luitenanten Rice, Davis en Peterson. "
Bron: 381e Bombardement Groep website


Een formatie bommenwerpers van de 457e Groep gezien vanuit de buikkoepel van een bommenwerper. De groep is op missie om vliegveld Twente te bombarderen op 24 maart.
Bron: 457e Bombardement Groep website

Oorlogsdagboek 457e Bombardement Groep

Kapitein Anderson leidde de "94th Low A Composite Combat Wing" tijdens het opstijgen om 17.40. Terwijl de bemanningen van de middag missie bezig waren met de briefing en zich klaar maakten voor de missie keerde de ochtendmissie terug. Al snel ging het verhaal rond over de sterke vijandige tegenstand van die ochtend. Eén bommenwerper was teruggekeerd met een groot stuk van de vleugel erafgescheurd. Het moraal van de bemanningen leed onder het nieuws.
De formatie verzamelde zich waarbij de 351st Groep voorop vloog. Er werd op zicht gebombardeerd waarbij de volgende squadrons op dezelfde plek hun bommen zouden afwerpen. Het voorste squadron was teveel naar links afgedreven en gooide zijn bommen niet uit. Dit maakte het noodzakelijk om een 360 graden draai te maken en een tweede keer op het doel af te vliegen. De bommenwerpers waren verdeeld in een laagvliegend deel en een hoogvliegend deel. Het laagvliegende deel wierp wel zijn bommen af bij de eerste vlucht boven het doelwit. Er waren geen wolken alleen wat flarden en rook. De bommen van het laagvliegende deel werden afgeworpen vanaf 21.400 voet. De resultaten van het bombardement door het laagvliegende deel waren redelijk.
De bommenwerpers die meteen hun bommen af hadden geworpen wachtten niet tot het leidende squadron zijn 360 graden draai had gemaakt, maar keerden meteen terug naar hun basis. De Duitsers hadden wat munitie bewaard voor de middag-aanval. Luchtafweer was gemiddeld en redelijk scherp.
Bron: 457e Bombardement Groep website


Bemanning die voor de 303e Bombardementsgroep de missie naar Twente leidde.
Bron: http://www.303rdbg.com/lc346.html

Oorlogdagboek 535e Bombardementssquadron - 381e Bombardementsgroep Group

De groep nam met 12 vliegtuigen mee aan de tweede missie van die dag. Majoor Taylor en piloot Luitenant Larry Smith leidde de formatie. Met hem vlogen Luitenants McLaughlin en Bowler in "Los Angeles City Limits". Er was een lichte mist aan de grond maar deze weerhield kapitein Palenick de leidende bommenrichter er niet van om prima werk te verrichten en de bommen af te werpen midden op het kruispunt van de landingsbanen van vliegveld Twente.

Er was geen vijandige weerstand op deze missie. Onze Mustang gevechtsvliegtuigen waren aanwezig om dekking te bieden tijdens de missie. There was no enemy opposition to this effort. Our Mustang escort was seen, covering the area in general.
Bron: 381e Bombardement Groep website

Het dagboek van de Amerikaanse vlieger Technisch Sergeant Ralph F. Will. - Engineer 600ste Squadron 398 BG
Bron: http://www.398th.org/History/Diaries/Will/Diary_Will.html

<< Terug naar vliegveld Twente


Meer lezen over de luchtoorlog boven Enschede:

Bekijk dan eens deze boeken:


No Moon Tonight
Auteur: Don Charlwood




Ik hoor graag van u wat u van de website vindt.
Wanneer u informatie wilt delen is dat ook erg welkom.
Klik dan hier om mij te mailen.

 

Recent uitgebrachte boeken over WOII in Enschede / Twente

Wilt u verder lezen over Enschede tijdens de tweede wereldoorlog?
Er zijn in de afgelopen tijd diverse interessante boeken uitgebracht:



Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Outlet